logo همکاری قانون اساسی

گفتگو درباره اصول پیشینی
Login

گفتگو درباره اصول پیشینی

(1.6) By ec2-user on 2026-01-21 03:03:11 edited from 1.5 [link] [source]

لینک به صفحه منشور اصول پیشینی

«منشور اصول پیشینی همگرایی ملی» متنی است که نه نوع حکومت را تعیین می‌کند و نه جای رأی مردم را می‌گیرد؛ بلکه می‌خواهد قواعد حداقلی و غیرقابل‌معامله‌ی بازی منصفانه را از پیش روشن کند.
سؤالات زیر فقط به‌عنوان نمونه برای اندیشیدن و طرح بحث ارائه شده‌اند؛ پرسش‌های خود را طرح کنید یا از دیدگاه تجربی، تطبیقی، نظری، موافق یا منتقد پاسخ دهید. لطفاً از بیان مستدل و شفاف استفاده کنید.

  1. اگر فردا در ایران لحظهٔ گذار سیاسی آغاز شود، اما هیچ توافق قبلی بر سر «اصول پیشینی» وجود نداشته باشد، از نظر شما چه اتفاقی برای منبع مشروعیت، تقسیم قدرت و حقوق مردم می‌افتد و چه سناریوهایی از مصادرهٔ لحظهٔ گذار را محتمل می‌دانید؟

  2. آیا باور دارید که صرف وعدهٔ «انتخابات آزاد» بدون توافق قبلی بر سر قواعد حداقلی (مثل منبع مشروعیت، حدود نقش نیروهای مسلح، حداقل حقوق غیرقابل‌معامله و منع دخالت بیرونی) می‌تواند جلوی بازتولید استبداد یا شکل‌گیری یک ائتلاف محدود و غیرپاسخگو را بگیرد؟ چرا؟

  3. از نگاه شما «خط مرزیِ حداقلِ مشترک» در اصول پیشینی چیست؛ یعنی مجموعه‌ای از اصول که هم واقعاً از حقوق مردم در لحظهٔ گذار محافظت کند و هم آن‌قدر پرجزئیات نشود که فقط به سند یک جناح یا خانوادهٔ سیاسی خاص تبدیل شود؟

  4. برای این‌که اصول پیشینی در عمل جدی گرفته شود و فقط به یک متن نمادین یا تزئینی تبدیل نشود، به نظر شما چه نوع پشتوانه‌ای مهم‌تر است: اجماع میان گروه‌ها و چهره‌های سیاسی، پذیرش اجتماعی و فشار افکار عمومی، پیوند با شبکه‌های داخل کشور، یا ایجاد نهادی مانند «مجلس مجازی مؤسسان» که این اصول را مبنای داوری و اعتبارسنجی رفتار سیاسی قرار دهد؟

  5. این بیانیه می‌گوید گذار دیر یا زود روی خواهد داد، اما خطر اصلی «مصادرهٔ لحظهٔ بنیان‌گذار و نوشتن قواعد پشت درهای بسته» است. از نظر شما آیا این تشخیص، توصیف درستی از وضعیت امروز ایران است و آیا این خطر به‌قدر کافی ساده و قابل‌فهم برای مردم توضیح داده شده است یا نه؟

  6. بیانیه پیشنهاد می‌کند به‌جای تمرکز بر نوع حکومت، ابتدا بر «اصول پیشینی» و سپس بر «مجلسی مجازی همگرایی و تدوین پیش‌نویس‌ها» توافق شود. به نظر شما این جابه‌جاییِ تمرکز تا چه حد می‌تواند به همگرایی نیروهای متکثر کمک کند و مهم‌ترین موانع پذیرش آن از سوی بازیگران مختلف چیست؟

  7. بیانیه تأکید می‌کند طراحان آن «نه دولت در سایه‌اند، نه مدعی رهبری» و خود را فقط مشوق و دیده‌بان جامعهٔ مدنی معرفی می‌کنند. از نظر شما چه نوع سازوکار شفافیت و پاسخ‌گویی لازم است تا این نقش محدود در عمل راستی‌آزمایی شود و در طول زمان حفظ و باورپذیر بماند؟

  8. اگر به آیندهٔ ایران و فرهنگ‌مان علاقه‌مندید، چه راه‌ها و ابتکارهایی را پیشنهاد می‌کنید تا «منشور اصول پیشینی» از یک متن نخبگانی فراتر برود و به یک مطالبهٔ فراگیر و قابل‌فهم برای عموم مردم تبدیل شود؟

(2) By Hosein (hosein) on 2026-01-18 06:57:49 in reply to 1.3 [link] [source]

در جواب سوال چهار، خواستم عرض کنم که به نظرم باید حداقل یه هسته اولیه با اسم و رسم واقعی این بیانیه را امضا و ازش حمایت کنند تا به مرور توجه بقیه را هم جلب کنه و به این حرکت بپیوندند. و برای اینکه همین رخ بده به نظر لازم میاد فراهم‌کنندگان این بستر هویت خودشون را و پایبندیشون به قول و قرارهایی که گذاشته میشه را مشخص کنند چون به فرض الان من این بیانیه را برای شخصیت‌های شناخته شده بفرستم و مطالبه کنم که امضا کنند، اولین سوالی که میپرسند اینه که «این سامانه مال کیه؟ من با کی دارم همکاری می‌کنم؟ اگه من امضا کردم و بعد اونا متن را تغییر دادند چی؟» و کلی سوال و دغدغه شبیه این.

شخص بنده، اعتبار اجتماعی خاصی ندارم ولی حاضرم با اسم واقعی خودم از نفس این حرکت دفاع و امضاش کنم، البته همون کنار امضا مینویسم هیچ شناختی از بقیه که در این کار زحمت کشیده‌اند ندارم.

متوجه عواقب شناخته شدن اسم‌ها هستم ولی دیگه جای محافظه‌کاری نیست، الان که هزاران نفر مردم کف خیابون دارند کشته میشند، نهایتش اینه که منم میشم مثل اونا. که خودش افتخار بزرگیه.

(3.1) By ec2-user on 2026-01-18 19:22:03 edited from 3.0 in reply to 2 [source]

با سپاس از نظر ارزشمند و حس میهن دوستی شما بیانیه به ابتکار دو گروه تخصصی "همکاری قانون اساسی" و "شورای-حقوقدانان-برای-ایران-دموکراتیک" تهیه شده.

هردو گروه پشتیبان این بیانیه تخصصی و مبری از جهت گیری سیاسی هستند، با این حال به جهت ضرورت ایجاد یک همدلی همه شمول در این موضوع و کاهش مرزبندی های سطحی تصمیم به عدم ثبت یا نشر زودهنگام امضاها در پیشنویس حاضر گرفته شد. همچنین به این دلیل که مخاطب رو تشویق کند تا قبل از نگرانی راجع به تعلق گروهی، و در متن بیانیه و اصول پیشینی تعمق نماید.

رایزنی با گروهها و چهره های شاخص در جریان است، برخی چهره های شاخص صنفی، فرهنگی-هنری و تخصصی حمایت خود را اعلام کرده اند. در آینده نزدیک بیانیه با امضاهای شناخته شده منتشر خواهد شد و از طریق پلت فرم Change دراختیار همه برای امضاء قرار خواهد گرفت.